Taalontwikkeling - je kind leert beter nieuwe woorden met weinig plaatjes
Taalontwikkeling

Het is makkelijker voor je kind om afbeeldingen en woorden aan elkaar te koppelen met één plaatje per pagina.

© Stephen Baack (IMCOM)

Overgestimuleerde kinderen leren minder

De hersenen van kleine kinderen kunnen de vele zintuiglijke indrukken die op ze afkomen niet aan. Als je je 3-jarige kind wilt helpen, zorg er dan voor dat hij of zij zich op zo weinig mogelijk kan concentreren.

5 juli 2017 door Berit Viuf

Heeft je kind veel of weinig stimuli nodig om nieuwe dingen te leren? Over die vraag breken deskundigen op het gebied van leertheorie zich dezer dagen het hoofd. Het is inmiddels wel bewezen dat je beter onthoudt als je meer zintuigen gebruikt. 

Om zoon- of dochterlief nieuwe woorden te leren, wordt voorlezen daarom aanbevolen, want het kind kan dan kijken en luisteren tegelijk. En kinderboekuitgevers brengen het ene boek vol bonte illustraties na het andere op de markt. 

Eén plaatje is beter dan twee

Nu blijkt uit een nieuw onderzoek dat het wellicht beter is om het aantal plaatjes te beperken om de jonge hersentjes niet te overbelasten. In ieder geval als het om taalverwerving gaat. 

De onderzoekers lazen kinderboeken voor aan 3-jarigen. Het bleek dat kinderen die voorgelezen werden uit boeken met één illustratie per pagina twee keer zo veel nieuwe woorden leerden als kinderen die verhalen hoorden en zagen uit boeken met twee illustraties per pagina. 

Less is more

Veel kinderboeken hebben talrijke, opvallende illustraties, en kinderen zijn er dol op. Maar als je wilt dat je kinderen zo veel mogelijk leren, is één illustratie per pagina beter, en die moet dan zo natuurgetrouw mogelijk zijn. 

Uit andere onderzoeken blijkt namelijk dat kinderen minder leren als er meer tierelantijntjes of dieren met mensenkleren aan (een veelgebruikt thema in kinderboeken) in een boek staan. 

Als je toch boeken vol fantasierijke plaatjes wilt voorlezen, suggereren de onderzoekers een eenvoudige truc. Wijs op het plaatje dat de tekst illustreert die je op dat moment aan het voorlezen bent. Dan weet het kind op welke afbeelding het zijn of haar aandacht moet richten en kan het beeld en geluid combineren.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: