healthy mice

Training gaat veroudering tegen

Proeven met muizen hebben aangetoond dat duurtraining een vroege dood bij muizen met bepaalde mutaties in hun DNA kan voorkomen.

Door bepaalde mutaties in het zogeheten mitochondriaal DNA kun je snel verouderen en vroeg sterven. Volgens nieuwe onderzoeken kan hardlooptraining dit misschien voorkomen.

Mitochondriën vormen de energiecentrale van cellen. Ze zetten suikers en vetten om in biologische brandstof, die de cellen aandrijft. Mitochondriën hebben hun eigen DNA, en uit dierproeven is gebleken dat mutaties in dit DNA kunnen leiden tot vroegtijdige veroudering en dood. Tegelijk heeft onderzoek bij mensen aangetoond dat duurtraining de gezondheid kan verbeteren en het leven kan verlengen. Een groep Canadese en Amerikaanse onderzoekers heeft nu tussen beide zaken een verband weten te leggen.

Ze deden dit via een experiment met muizen die mutaties hadden in hun mitochondriaal DNA. Deze muizen worden voortijdig ziek en oud en sterven eerder dan gemiddeld. De onderzoekers lieten een aantal muizen drie keer per week 45 minuten lang hardlopen.

Toen de muizen acht maanden oud waren, waren ze even gezond als gewone muizen en was geen ervan vroegtijdig doodgegaan. Mogelijk kan duurtraining ook het leven verlengen van kinderen die door zeldzame mitochondriale ziekten vroeg oud worden.