Girl swimming

Zou je haar niet waterafstotend moeten zijn?

Zou je haar niet water moeten afstoten als het nat is?

25 maart 2010

Mensenhaar is van nature waterafstotend, maar we behandelen het zo dat het in plaats daarvan juist water absorbeert.

Haar bestaat uit dode cellen die vezels van het eiwit keratine bevatten. Een haar bestaat vanbinnen uit langwerpige cellen, en om die kern liggen vijf tot tien laagjes platte schubben, die elkaar overlappen.

Als haar uit je huid groeit, heeft het schubbenlaagje aan de buitenkant een dunne celwand van eiwitten met vetten. Het vet is waterafstotend, en dat effect wordt nog versterkt door talg, een soort was die de haarzakjes afscheiden. Deze natuurlijke talglaag wassen we telkens met shampoo weg. Ook beschadigen we ons haar mechanisch en chemisch, door een permanent bijvoorbeeld.

Bij beschadigde haren is de buitenste beschermende cellaag rafelig of helemaal weg, waardoor de structuren die water aantrekken bloot komen te liggen. Met conditioner wordt er een filmpje op elke haar aangebracht, zodat je haar de waterafstotende eigenschappen in elk geval weer een beetje terugkrijgt.