runny nose

Waar is een loopneus goed voor?

Waarom moet je altijd een zakdoek gebruiken als je verkouden bent?

15 februari 2011

Als je neus loopt is dat meestal een teken dat je een virus te pakken hebt. Het virus valt vaak de bovenste luchtwegen aan, dus de neus, de keel en de bijholtes, en dringt vandaaruit door tot in de slijmvliezen. Hier plant het virus zich voort en begint het steeds meer virusdeeltjes te vormen. Ook ontstaat er een toestand van ontsteking en gaat je neus lopen.

De slijmvliezen maken deel uit van onze natuurlijke lichaamsbescherming tegen vele vreemde stoffen zoals virussen en bacteriën, die het lichaam kunnen binnendringen en schaden. Het slijm komt uit de zogeheten gobletcellen. Het gladde oppervlak van het slijm vangt cellen en moleculen en voorkomt zo dat ze zich in de luchtwegen nestelen. In plaats daarvan wordt het slijm naar de mond gestuwd, en daar wordt het doorgeslikt. Ook bevat slijm veel moleculen, zoals enzymen, die bacteriën kunnen afbreken, en eiwitten, die de afweer inschakelen bij een aanval van virusdeeltjes.

Bij een ontsteking versterken de slijmvliezen hun verdediging door meer slijm, enzymen en eiwitten aan te maken.

De genoemde gobletcellen kunnen met onmiddellijke ingang meer slijm produceren. Soms maken ze ineens 500 keer zoveel slijm aan. Dit is te vergelijken met een spuitbus scheerschuim, waarbij de vloeistof in de fles direct in schuim verandert als je spuit.

Gobletcellen

De gobletcellen zitten vol slijm, dat ze uitscheiden via de slijmvliezen in de luchtwegen. Het slijm zet enorm uit als het vrijkomt, omdat het water uit de omgeving absorbeert.