Spaceship

Tocht naar Mars kan levensgevaarlijk zijn

Een bemande missie naar Mars is een zware lichamelijke en geestelijke beproeving voor de astronauten.

7 oktober 2013

Tocht naar Mars kan levensgevaarlijk zijn

Er doen veel geruchten de ronde dat NASA in 2035 een bemand vaartuig naar Mars wil sturen, maar in werkelijkheid durft de organisatie dat niet aan voordat bekend is hoe gevaarlijk de drie jaar lange missie is.

Tot nu toe is geen mens verder de ruimte in geweest dan Fred Haise en de rest van de bemanning van de Apollo 13, die langs de achterkant van de maan vlogen, 400.171 kilometer van de aarde.

Astronauten die terugkeren na een verblijf op het ISS zijn gemiddeld 5 tot 10 procent van hun spierkracht, botmassa en vermogen tot het opnemen van zuurstof kwijt. Na een lange reis naar Mars lopen ze het risico terug te keren met het lichaam van iemand van 80.

De vestiging van toekomstige koloniën in de ruimte wordt ook gehinderd door het feit dat stamcellen slecht bestand zijn tegen gewichtloosheid. Ieder mens bestaat in het begin uit een klompje stamcellen, die zich tot alle andere lichaamscellen ontwikkelen.

Zonder de invloed van de zwaartekracht kunnen stamcellen zich niet goed ontwikkelen. Als een astronaut zwanger raakt in de ruimte, is het dan ook allerminst zeker dat ze een gezond kind ter wereld zal brengen.

Bijproduct kan kanker genezen

Het gedrag van de cellen in gewichtloosheid blijkt echter patiënten op aarde te kunnen helpen.

Kankercellen staan erom bekend dat ze hun geprogrammeerde dood, de apoptose, negeren, maar in gewichtloosheid raken ze dat vermogen kwijt. De Duitse wetenschapper Daniela Grimm stuurde in 2011 drie miljoen kankercellen de ruimte in met de Chinese raket Shenzhou 8, en liet zien dat de apoptose in het heelal 30 procent vaker optreedt. In de toekomst kan deze kennis van pas komen bij de behandeling van kanker.

NASA werkt aan kunstmatige zwaartekracht

Sinds de jaren 1960 werken wetenschappers aan kunstmatige zwaartekracht. Een van hun ideeën is een ruimteschip met een enorme centrifuge.

Als de centrifuge ronddraait, drukt de middelpuntvliedende kracht alles tegen de buitenmuur aan. Astronauten kunnen daardoor op de binnenkant van die muur lopen alsof ze op aarde op de grond lopen. Maar het corioliseffect zal alle bewegingen afbuigen, waardoor de astronauten misselijk kunnen worden. NASA heeft vage plannen om een dergelijke centrifuge te testen in het internationale ruimtestation ISS. Die moet een zwaartekracht van ongeveer een derde van die op aarde (0,69 g) opwekken.

NASA heeft eerder geprobeerd om kunstmatige zwaartekracht op te wekken door twee ruimtevaartuigen aan elkaar vast te maken en om elkaar