Zijn spieren zwaarder dan vet?

1 september 2009

Het is niet fout als je zegt dat spieren zwaarder zijn dan vet. Ze wegen wel bijna 20% meer. Dat komt doordat de vetcellen vooral triglyceriden bevatten, die lichter zijn dan de eiwitten en het water waaruit de spiercellen zijn opgebouwd. Ongeveer 87% van een vetcel bestaat uit vet, en de overige 13% wordt gevormd door celmembranen, celkern en mitochondrieën, die zorgen voor de energieproductie. Spiercellen of spiervezels zijn bijzondere cellen, met name omdat ze vrij groot zijn. Sommige spiervezels zijn een paar centimeter lang, omdat ze over de hele lengte van bijvoorbeeld de schuine dijspier lopen. De diameter van de langgerekte cellen is tussen de 0,02 en 0,1 mm. Ze hebben meer celkernen, die verspreid tegen de celwand aan liggen. De celkernen zijn ontstaan door de samensmelting van cellen die een voorstadium vormden van de spiervezel. Gewone cellen hebben één celkern waarvan de grootte in miljoenste meter uitgedrukt wordt. De doorsnee van een gewone vetcel is zo’n 0,1 mm. Spiercellen bestaan voornamelijk uit lange draden, de myofibrillen, die zorgen voor de spiersamentrekkingen. De myofibrillen liggen in de lengterichting van de spiercel en zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit de eiwitten actine en myosine. De cellen bevatten veel mitochondrieën; die leveren de chemische energie die de myofibrillen nodig hebben om zich samen te trekken. Spiercellen bevatten dus veel onderdeeltjes die zwaarder zijn dan die in vetcellen. Daarom weegt een vierkante centimeter spierweefsel 1,06 gram en hetzelfde volume vetweefsel 0,9 gram.