Als je de spieren te zwaar belast, loop je het risico op kramp.

© Dean Drobot // Shutterstock

Daarom krijg je kramp

Als een spier overbelast of uitgedroogd is, sturen de hersenen een signaal naar de spier dat die zich moet samentreken.

27 maart 2017

Je hebt vast wel eens last gehad van spierkramp in bijvoorbeeld je kuit of bovenbeen. 

Kramp ontstaat als de spieren zich plotseling krachtig samentrekken en kan enkele seconden tot een paar minuten duren. 

Het treedt vaak op tijdens of na fysieke inspanning en komt meer voor naarmate je ouder wordt.

>> Gefascineerd door het lichaam? Stil je honger naar wetenschap met 3 nummers van ons blad voor slechts € 12,50.

1-2-3. Zo verkrampt de spier:

Zo voorkom je kramp:

  • Zorg dat je genoeg vocht binnenkrijgt en drink in het uur voordat je gaat sporen minstens een halve liter.
  • Rek de spieren die vaak verkrampen voordat je gaat sporten. Houd de stretch 15-20 seconden vast en herhaal drie keer. 
  • Eet voedingsmiddelen met veel magnesium en calcium. Calcium zit o.a. in melkproducten en in groene bladgroenten. Magnesium haal je uit volkorenproducten, vlees, vis en noten.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: