koolhydraten top

Je leeft langer met bergen koolhydraten

Steentijdvoedsel met veel eiwitten en weinig koolhydraten is de laatste tijd populair. Maar als je zo lang mogelijk wilt leven, kun je maar beter veel koolhydraten eten, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

13 september 2017 door Karine Kirkebæk

Vlees, eieren, groente, fruit en noten – en nul koolhydraten als granen en suiker.

Dat is het mantra van het paleodieet. Maar nu doen Australische wetenschappers een tegengestelde oproep: eet bergen koolhydraten.

Ze hebben namelijk een verband ontdekt tussen een dieet met een hoog gehalte koolhydraten en een bijna magisch hormoon met de naam FGF21 (Fibroblast Growth Factor 21) – ook bekend als 'de bron van de eeuwige jeugd'.

Hormoon met magische eigenschappen

Het hormoon FGF21 geniet al langer de warme belangstelling van de wetenschap vanwege zijn bijzondere eigenschappen:

• het dempt de eetlust.

• het regelt de stofwisseling.

• het versterkt het immuunsysteem.

• het verlengt de levensduur.

Maar tot nu toe wisten onderzoekers niet waardoor het hormoon in het lichaam vrijkomt en zijn magische werking kan verrichten.

Weinig eiwitten en veel koolhydraten

De wetenschappers van het Sydneys Charles Perkins Centre zetten muizen op 25 verschillende diëten met een variabel gehalte koolhydraten, vet, eiwitten en energie en namen de levers van de muizen onder de loep, waar het hormoon vooral geproduceerd wordt.

Zo kon het team erachter komen welk type voedsel de aanmaak van FGF21 het meest stimuleert.

'Hoewel paleodiëten populair zijn, toont ons onderzoek aan dat het tegenovergestelde veel beter is als je ouder wilt worden,' zegt onderzoeksleider Samantha Solon-Biet in ScienceAlert.

Een dieet met weinig eiwitten en grote hoeveelheden koolhydraten was het beste dieet om veel FGF21 aan te maken.