Is de blindedarm echt overbodig?

1 september 2009

De blindedarm is een wormvormig stuk darm van 5-10 cm, dat aan het eerste deel van de dikke darm zit en – vandaar de naam – ‘blind’ eindigt, ofwel doodloopt. Onderzoekers hebben zich er lang over verwonderd; velen menen dat het een overblijfsel van vroeger is, dat elke functie verloren heeft. Een paar jaar terug bleek echter uit onderzoek dat de blindedarm mogelijk een rol speelt in de ontwikkeling van het afweersysteem, vooral bij het embryo. En nu duiden Amerikaanse onderzoeken erop dat de blindedarm mogelijk fungeert als een veilige haven voor darmbacteriën, die helpen bij het verteren van voedsel en voorkomen dat de schadelijke microbacteriën zich verspreiden. De bacteriën liggen als een slijmerig laagje of biofilm aan de binnenkant van de blindedarm, en onze afweer lijkt actief te helpen met het vormen en onderhouden van de biofilm. De biofilm is pas in de darmen gevonden; het grootste deel ervan blijkt in de blindedarm te zitten. Volgens onderzoekers kunnen de bacteriën in de blindedarm zichzelf afbreken en weer voor een gezonde bacteriënhuishouding in de rest van het darmstelsel zorgen als het na een voedselvergiftiging is doorgespoeld door diarree. Met de goede hygiëne in veel landen is die functie thans minder van belang; moderne mensen redden zich wel zonder blindedarm.