PMS

Het raadsel van PMS is opgelost

PMS is voor veel vrouwen een groot probleem. Maar nu hebben wetenschappers de oorzaak ontdekt van die vervelende klachten rond de maandelijkse menstruatie.

30 juni 2016 door Karine Kirkebæk

Stemmingswisselingen, agressie en een kort lontje zijn nog maar een paar van de psychische klachten die samenhangen met het premenstrueel syndroom (PMS). En 80 procent van alle vrouwen heeft in de aanloop naar de menstruatie last van PMS.

Nu komt de wetenschap met een verklaring voor de vervelende symptomen, die naast psychische problemen ook onder meer krampen en een opgeblazen gevoel omvatten.

PMS is een ontsteking

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat er een verband is tussen een biomarker en ernstige PMS-klachten.

Uit het onderzoek naar 2939 vrouwen bleek dat er een positieve samenhang is tussen PMS en de aanwezigheid van het eiwit hs-CRP (high-sensitive C-reactive protein).

Dit eiwit is een biomarker voor een ontsteking in het bloed. En onder artsen is het al lange tijd bekend dat ontstekingsremmers, zoals ibuprofen, een positief effect hebben op menstruatiepijn.

Eiwit verergert PMS

Het lijkt er dus op dat vrouwen bij wie dit eiwit in hogere mate aanwezig is, meer last krijgen van ontstekingen – en dus van PMS.

De onderzoekers hebben het eiwit gekoppeld aan de volgende symptomen:

• Stemmingswisselingen

• Buikkrampen

• Rugpijn

• Een opgeblazen gevoel, een grotere eetlust en gewichtstoename

• Pijnlijke borsten

PMS lijkt op hartaanval

Hoe meer onderzoekers weten over de biologische factoren die ten grondslag liggen aan PMS, hoe beter ze behandelingen kunnen ontwikkelen die de symptomen tegengaan.

En daar is zeker behoefte aan. Eerder dit jaar zei hoogleraar gezinsplanning John Guillebaud tegen de nieuwssite Quartz:

'Menstruatiepijn kan bijna net zo erg zijn als een hartaanval.'