Tetanus vaccination

Kun je immuun worden voor vergif?

Kan het lichaam wennen aan chemicaliën? En aan vergif?

21 mei 2012

Voor giftige stoffen in de vorm van chemicaliën of zware metalen kun je niet immuun worden. Sommige dieren kunnen echter na een paar generaties geleidelijk weerstand opbouwen tegen chemicaliën als er genetische veranderingen in het dier optreden, die voorkomen dat het gif schade veroorzaakt.

Mensen kunnen wel immuun worden voor andere giftige stoffen – als die maar uit eiwitten bestaan waartegen het immuunsysteem antistoffen kan aanmaken.

Veel bacteriën vormen eiwitgifstoffen (toxines) als ze ons besmetten, en aan toxines kan ons lichaam wel wennen door er beschermende antistoffen tegen te vormen.

Dat gegeven wordt ook toegepast bij vaccins tegen bijvoorbeeld difterie, tetanus en kinkhoest. Deze vaccins bestaan uit kleine hoeveelheden toxines van bacteriën, waartegen het lichaam vervolgens optreedt en waar het immuun voor wordt.

Ook voor het gif van slangen, padden en andere dieren kun je immuun worden, als je gedurende lange tijd kleine beetjes inneemt.