© Shutterstock

Bacteriën laten je zweet ruiken naar geiten, ui of komijn

Zweetlucht wordt veroorzaakt door de bacteriën in je oksels. Onderzoekers hebben drie zweetgeuren geïdentificeerd. Hoe jouw zweet ruikt, hangt af van welke bacteriën er onder jouw armen domineren.

18 februari 2018 door Gorm Palmgren en Jesper Bindslev

Van zichzelf is je zweet geurloos. De lucht ontstaat als bacteriën op de huid voedingsstoffen in het zweet afbreken en afvalstoffen vormen.

Ieder mens heeft een persoonlijke samenstelling van bacteriën. Onderzoekers namen monsters van de bacterieflora in de oksel van diverse proefpersonen, en daaruit bleek dat acht bacteriën domineren. Ze komen echter niet altijd in dezelfde verhouding voor.

Drie bacteriën veroorzaken zweetlucht

Drie van de soorten bacteriën die het prettig vinden in de oksel geven het zweet een geur: Corynebacterium veroorzaakt een lucht die doet denken aan geiten, Staphylococcus ruikt naar ui en Anaerococcus naar komijn.

Als deze drie bacteriesoorten een groot aandeel vormen van de bacteriën in je oksels, heb je een opvallende zweetlucht. Heb je het geluk dat ze minder sterk aanwezig zijn, dan ruikt je zweet neutraler.

Zweet ruikt niet overal op het lichaam even sterk. Dat komt doordat we twee typen zweetklieren hebben. Het type in je oksels en je kruis scheidt melkzuur en ureum af, waarmee de bacteriën zich voeden.

Op andere plekken op het lichaam bevat het zweet alleen zout. Daarvan kunnen bacteriën niet leven en daarom stinkt het zweet op je handpalmen bijvoorbeeld niet.

VERKEN HET LICHAAM met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Drie behandelingen tegen zweetproblemen

Bacterietransplantatie

Behandelt stinkende zweetlucht door de bacteriën in de oksel te vervangen door bacteriën van iemand anders, met een betere zweetgeur.

Zenuwgif

Een injectie met het neurotoxische gif Botox voorkomt dat zenuwsignalen de zweetklieren activeren.

Microgolven

Zweetklieren in de oksels worden gedood met microgolven, die een sterke hitte ontwikkelen.