Kies onthult verhuizing neanderthalers

Analyses van een 40.000 jaar oude kies bewijzen dat de neanderthalers niet stilzaten. De kies is in een kalksteengrot in Griekenland aangetroffen. Wetenschappers van o.a. het Max Planck-instituut voor evolutionaire antropologie bekeken met lasertechnologie strontiumdeeltjes die in het glazuur van de kies waren afgezet. Strontium is een metaal dat in de natuur voorkomt en dat je binnenkrijgt met eten en drinken. Strontiumisotopen variëren per gebied en geven dus aan waar de neanderthalers zich ophielden. Het laseronderzoek toont aan dat de kies gevonden werd op minstens 20 km van de plaats waar de eigenaar ervan is opgegroeid, en dat duidt erop dat neanderthalers niet altijd op één plek bleven wonen.