Winkels lokken je hersenen naar de uitverkoop
Hersenen

Winkels kruipen in je brein en manipuleren je gedachten waar je bij staat.

© Shutterstock

Winkels misleiden je brein

De bedrijven spelen onder één hoedje met je onderbewustzijn en laten je dingen kopen die je helemaal niet nodig hebt.

22 november 2017 door Christian Juul & Gorm Palmgren

Slecht aanbod maakt de keuze gemakkelijk

Uit proeven blijkt dat winkels je makkelijk een vrij duur product kunnen laten kopen als ze er een ‘lokmodel’ naast zetten. Dit lokmodel moet van slechtere kwaliteit zijn of minder functies hebben dan het aan te smeren product, en minstens net zo duur zijn.

Het lokmodel maakt de keuze zo gemakkelijk dat het verstandige centrum van de hersenen, ACC, omzeild wordt wanneer de keuze gemaakt moet worden. De insula neemt het over:
een hersengebied dat betrokken is bij het nemen van intuïtieve beslissingen.

Snoep doet je de prijs vergeten

Onderzoekers hebben aangetoond dat het besluit om iets te kopen afhangt van wat we het  eerst zien: het product zelf of de prijs. 

We kopen meer van een dagelijks product als tandpasta als we eerst de prijs zien, maar van een luxeartikel als chocola lopen we meer als we eerst het product zien. 

Bij tandpasta zal de aanschaf namelijk niet worden beïnvloed door je gevoel, terwijl je bij het zien van chocola zo blij kunt worden dat je de prijs compleet negeert.

Weinig koekjes zijn meer waard dan veel

Je moet ze eigenlijk niet nemen, maar je zwicht toch weer. Onderzoekers hebben ontdekt dat een koekje veel verleidelijker is als het zich in een bijna lege pot bevindt dan wanneer het met veel meer koekjes in de pot zit.

Leer meer over de elektrische supercomputer die zich onder je schedel bevindt in Wetenschap in Beeld.

Door de schaarste ben je namelijk bang dat je je koekje misloopt, en dit gevoel wint het vaak van de argumenten die je verstand kan verzinnen. Winkels maken dankbaar gebruik van je zwakte door te doen alsof ze nog maar weinig van een product hebben.

Test je IQ hier:

De IQ-test van Wetenschap in Beeld is een van de meest nauwkeurige en wetenschappelijk verantwoorde die op internet te vinden is. De test is ontwikkeld op basis van de universeel erkende WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Beter kun je je IQ zelf niet meten.

>> DOE DE GRATIS IQ-TEST HIER!

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: