autisme gravide

Wetenschap: Melk en vlees gaan autisme tegen

Autisme bij kinderen zou in veel gevallen worden veroorzaakt door genmutaties. Maar nu hebben wetenschappers een manier gevonden om die mutaties in toom te houden.

21 april 2016 door Karine Kirkebæk

Het raadsel van autisme is misschien op te lossen met iets simpels als melk en vlees.

Deze voedingswaren bevatten het aminozuur carnitine, dat volgens onderzoekers van de Texas A&M University het risico op autisme in de embryonale fase kan reduceren.

1% heeft autisme

Circa 1% van de wereldbevolking valt vermoedelijk in het autistische spectrum, en zo'n 40 tot 60% van hen is daarnaast gediagnosticeerd met een vorm van intellectuele beperking. Dat schrijft Science Alert.

Honderden genen zijn in verband gebracht met autisme, waaronder het gen TMLHE.

TMLHE speelt een belangrijke rol bij een chemische reactie waarbij cellen vetmoleculen verbranden om de energie op te wekken waarmee in de embryonale fase de hersenen worden opgebouwd.

Mutatie kan tot autisme leiden

Een mutatie op dit gen heeft een negatief effect op de neurale stamcellen die in de vroegste stadia bijdragen aan de ontwikkeling van de hersenen.

Wetenschappers uit Texas kwamen er door proeven op muizen achter dat het risico op autisme als gevolg van TMLHE-mutaties beperkt wordt als het embryo genoeg carnatine krijgt tijdens de vroegste ontwikkeling van de hersenen.

Supplement verlaagt risico op autisme

Beide ouders kunnen een defect TMLHE-gen doorgeven. Vrouwen hebben twee exemplaren van het gen – een van beide ouders – terwijl mannen er één hebben van hun moeder.

Daarom bevelen de wetenschappers vrouwen met een TMLHE-mutatie aan om een cartaninesupplement te slikken tijdens de zwangerschap om zo het risico op autisme te beperken – met name bij jongetjes.