overgewicht hersenen topbillede

Overgewicht kan de hersenen 10 jaar ouder maken

Onderzoekers van de University of Cambridge hebben aanwijzingen gevonden dat overgewicht van grote invloed kan zijn op het tempo waarmee je hersenen verouderen.

12 augustus 2016 door Nanna Vium

Overgewicht wordt in verband gebracht met allerlei secundaire aandoeningen, zoals kanker en diabetes. Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt dat overgewicht ook invloed heeft op de snelheid waarmee je hersenen verouderen.

Een aantal onderzoekers van de University of Cambridge in Engeland heeft met behulp van hersenscans ontdekt dat de hersenen van mensen met overgewicht er zo'n 10 jaar ouder uitzien dan die van leeftijdgenoten met een gezond gewicht.

Dat betekent dat de hersenen van een 50-jarige die te dik is lijken op de hersenen van iemand van 60 met een gezond gewicht.

Hersenen krimpen met de jaren

De onderzoekers hebben in totaal 527 mensen van 20 tot 87 jaar onder de loep genomen. Ze ontdekten dat de hoeveelheid witte stof in de hersenen kleiner is bij mensen van middelbare leeftijd met overgewicht – dat wil zeggen mensen van 45 tot 60 jaar met een te hoge BMI-waarde.

De witte stof in de hersenen krimpt van nature met de jaren. De stof brengt zenuwimpulsen over tussen neuronen en zorgt er dus voor dat de verschillende hersengebieden met elkaar kunnen communiceren.

Geen cognitieve achteruitgang

Waarom mensen van middelbare leeftijd met overgewicht minder witte stof hebben en waarom overgewicht überhaupt samenhangt met de veroudering van de hersenen, is niet bekend.

Het goede nieuws is echter dat de onderzoekers hoewel de hersenen er ouder uitzien, nog geen tekenen hebben gevonden van achteruitgang in de cognitieve vermogens.