hjernetest resultat mellem

Je bent redelijk goed voor je hersenen!

Je zorgt al best goed voor je hersenen, maar het kan nog beter.

15 december 2014 door Gorm Palmgren

Gezond eten is ook goed voor de hersenen

Je denkt er misschien niet zo over na, maar je levensstijl heeft invloed op je lichaam én je hersenen.

Gezond eten is namelijk essentieel voor de prestaties van ons brein. 25 procent van de calorieën die we dagelijks binnenkrijgen, wordt verbruikt door de hersenen – bij kleine kinderen wel 85 procent – en onze grijze cellen hebben onder andere vitamine B12, vitamine D en magnesium nodig. Dat krijg je binnen door gezond en gevarieerd te eten.

Vooral 's ochtends is het goed om je hersenen te 'voeren', zodat ze klaar zijn voor de lange dag.

Vet is heel belangrijk voor het vermogen van de hersenen om zenuwsignalen te verzenden. Het moet echter wel onverzadigd vet zijn; vooral de omega-3-vetzuren die in vis zitten, zijn goed.

Het is zelfs aangetoond dat je hersenen groter worden als je veel vis eet.

Beweging maakt de hersenen sterker

Door te sporten breng je niet alleen je lichaam in vorm.

Beweging verhoogt de productie van stoffen die je hersencellen doen groeien en ze optimaal laten werken. Dat gebeurt ook als je jezelf uitdaagt met een potje hersengymnastiek.

Voorkom Alzheimer

Uit onderzoek blijkt dat één kruiswoordpuzzeltje per week het risico op Alzheimer al met zeven procent verlaagt. Wat zal je brein het dan lekker vinden als je elke dag eens diep nadenkt.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: