Woman sleeping

Slapen verbetert je geheugen

Diepe slaap en REM-slaap verbeteren verschillende delen van het geheugen. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Montreal in Canada.

1 april 2015 door Karen Grubbe & Gorm Palmgren

Diepe slaap is goed voor je feitelijke geheugen. Zo luidt de conclusie van een experiment waarbij slaaponderzoeker Tore Nielsen van de Canadese University of Montreal het slaappatroon van een aantal proefpersonen analyseerde en in verband bracht met de manier waarop ze spellen speelden die allerlei eisen aan het geheugen stellen.

Onderzoekers combineert spel en slaap in experiment

Tijdens het experiment liet Nielsen 22 proefpersonen voordat ze mochten slapen twee spelletjes doen, die elk op een andere manier het geheugen op de proef stellen.

Bij het eerste spel, Torens van Hanoi, moeten schijven verdeeld worden tussen drie stapels, tot ze in een bepaalde volgorde staan. Het is bekend dat dit spel hoge eisen stelt aan het feitelijke geheugen.

Het tweede spel, Corsi block-tapping, is daarentegen vooral gericht op het procedurele geheugen. Hierbij zie je iemand die blokjes in een willekeurige volgorde aanraakt, waarna je dit moet nadoen.

Toen de proefpersonen de spellen onder de knie hadden, mochten ze een nacht slapen, terwijl de onderzoeker hun slaapfasen analyseerde.

Resultaat: slaap is goed voor verschillende soorten geheugen

De volgende dag speelden de proefpersonen beide spellen opnieuw. Sommige deelnemers waren beter geworden in Torens van Hanoi, maar niet in Corsi block-tapping.

De analyse van hun slaap liet zien dat ze in de loop van de nacht vrij lang waren blijven hangen in de diepere slaapfase, en dat had kennelijk hun feitelijke geheugen gesterkt.

Een andere groep deelnemers was beter geworden in Corsi block-tapping, maar niet in Torens van Hanoi. Hun REM-slaap had langer geduurd, wat hun procedurele geheugen had verbeterd.

Slaap gaat hersenkrimp tegen

Slaap is niet alleen goed voor je geheugen, maar voorkomt ook dat je hersenen krimpen. Lees meer in ons artikel:

De 4 slaapfasen

In een nacht doorloop je een cyclus van vier slaapfasen, die een aantal keer herhaald wordt.

? LICHTE SLAAP Je bent gedeeltelijk wakker, en je spieren zijn ontspannen. Percentage van totale slaap: 5%.

? DIEPERE SLAAP Je bent je nergens van bewust, en je spieren zijn geheel ontspannen. Percentage van totale slaap: 50%.

? DIEPE SLAAP Je bent je nergens van bewust, en je spieren zijn geheel ontspannen. Percentage van totale slaap: 25%.

? REM-SLAAP Je bent gedeeltelijk bewust, en je spieren zijn verlamd. Percentage van totale slaap: 20%.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: