Alzheimers top

Bloedtest toont alzheimer aan

Een team onderzoekers heeft een groot succes geboekt met een bloedtest die de ziekte van Alzheimer kan aantonen lang voordat de eerste symptomen zich openbaren.

16 juni 2016 door Nanna Vium

Meer dan 46,8 miljoen mensen wereldwijd kampen met dementie, en een van de meest voorkomende vormen daarvan is de hersenziekte alzheimer, die op dit moment ongeneeslijk is.

Een team wetenschappers van de Rowan University in New Jersey (VS) heeft nu echter een stapje in de goede richting gezet.

Ongekende precisie

Ze hebben onlangs een onderzoek gedaan naar een nieuw type bloedtest die de ziekte van Alzheimer in het bloed kan aantonen lang voordat de eerste symptomen zich bij een patiënt openbaren.

De bloedtest is gemaakt om een zeer vroeg stadium van alzheimer, het zogenoemde ‘mild cognitive impairment’ (MCI), aan te tonen met behulp van autoantistoffen, en maakt een onderscheid tussen alzheimer en andere vormen van hersenschade, bijvoorbeeld door vasculaire problemen, chronische depressie of alcoholgebruik.

Volgens het wetenschapsteam heeft de bloedtest een precisie van 100 procent. En dat is uniek.

Alzheimer 10 jaar eerder opgespoord

De onderzoekers denken dat alzheimer al 10 jaar voordat de eerste symptomen zich openbaren voor veranderingen in het brein zorgt.

Een vroege diagnose kan op dit moment echter niet voorkomen dat een patiënt de ziekte van Alzheimer ontwikkelt.

Maar de onderzoekers wijzen erop dat de zekerheid de patiënt de mogelijkheid biedt om aan experimenten met verschillende behandelmethoden deel te nemen voordat de hersenen onherstelbaar beschadigd zijn.