paddo's

Paddo's kunnen zware depressie verlichten

Uit nieuw onderzoek blijkt dat bepaalde paddenstoelen met een hallucinerende werking een dempend effect hebben op een zware depressie.

19 mei 2016 door Karine Kirkebæk

Paddenstoelen met psilocybine, beter bekend als paddo's, staan bekend om hun psychedelische en hallucinerende werking, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ze ook helpen tegen depressie.

Hoewel het onderzoek bestaat uit een kleinschalig proefproject met 12 proefpersonen, wijst het uit dat de psychoactieve stof in de paddenstoelen, psilocybine, de symptomen van een zware depressie verlicht..

Minder symptomen

Alle 12 proefpersonen rapporteerden drie dagen na het onderzoek dat ze minder symptomen van depressie vertoonden dan voorheen.

En drie maanden later hadden zeven van hen nog steeds minder symptomen, zo meldt The Lancet.

In de eerste week van de proef kregen de 12 proefpersonen een dosis van 10 milligram psilocybine in pilvorm, en in de week daarop werd de dosis verhoogd tot 25 milligram. Tegelijkertijd kregen ze psychotherapie.

Oud experiment krijgt bijval

Het experiment was zeer kleinschalig en kende geen controlegroep, maar het steunt onder meer een onderzoek uit 2014, waarbij een team wetenschappers de werking van psilocybine bestudeerde.

Ze maakten fMRI-scans van de hersenen van mensen die 2 milligram psilocybine of 2 milligram placebo hadden gekregen.

Hersenen ontwikkelen nieuwe patronen

Doorgaans volgt de hersenactiviteit een aantal vaste patronen, zoals hieronder in beeld gebracht.

The Royal Society

Maar mensen die psilocybine hadden gekregen vertoonden een heel andere vorm van activiteit tussen de verschillende hersengebieden.

The Royal Society

De wetenschappers denken dat deze nieuwe activiteiten de paddenstoelen hun antidepressieve werking geven.