winterdepressie TOP

Licht geneest winterdepressie

Elk jaar hebben tienduizenden mensen in Noord-Europa last van een winterdepressie. De oorzaak hiervan is vaak een gebrek aan licht. En daarom is licht natuurlijk ook de meest effectieve manier om van je neerslachtigheid af te komen.

14 november 2016 door Lise Tønner en Signe Sørensen

Tijdens de donkere maanden van het jaar hebben we het zwaar te verduren en ons humeur daalt vaak tot ver onder het nulpunt.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel!

Als er licht in onze ogen valt, beginnen de hersenen serotonine te produceren. Serotonine is een van de belangrijkste signaalstoffen in ons lichaam. Het beïnvloedt bijvoorbeeld onze eetlust, nachtrust en ons humeur.

Meer weten over depressies? Bekijk dan deze video:

Serotonine wordt ook wel 'gelukshormoon' genoemd. Er bestaat namelijk een verband tussen de concentratie en de activiteit van serotonine in de hersenen en depressies. Wetenschappers weten nog niet precies wat dat wil zeggen – maar dat er een verband bestaat is zeker.

Tijdens een onderzoek werd in de zomer en winter het seronotinegehalte gemeten van mensen die vaak last hebben van winterdepressies. En wat bleek? In de winter was hun serotoninegehalte veel lager.

Lampen gaan winterdepressie tegen

Gelukkig kun je er zelf voor zorgen dat je hersenen meer serotonine produceren – met zogenoemde 'lichttherapielampen'.

Deze lampen hebben een intensiteit van 10.000 lux – wat redelijk in de buurt komt van echt daglicht, als je tenminste dicht bij de lamp zit. Het licht is bij voorkeur blauwachtig of wit. Gezellige kaarsen helpen ook wel, maar als je er echt iets aan wilt hebben, moet het licht niet gelig en beweeglijk zijn.

Als je op 30-60 cm van een therapielamp zit, krijg je het volledige lichtspectrum binnen.

Als je dus elke winterochtend je ontbijt voor een lichttherapielamp eet, krijgt de serotonineproductie van je hersenen een echte turboboost.

En tegelijkertijd doe je iets aan de chronische vermoeidheid waar veel mensen in de winter last van hebben. Licht helpt namelijk ook om de slaapstof melatonine af te breken.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: