Nytårsforsæt

5 slimme tips om je aan je goede voornemens te houden

Onze hersenen zijn heel verslavingsgevoelig. Maar met de nodige wilskracht en wat hulp van de wetenschap kunnen we breken met onze slechte gewoontes. Hieronder vind je 5 goede tips.

21 december 2016 door Christian Ammitzbøll Juul

1. Minder tijd verspillen aan sociale media

Je hersenen dwingen je om de laatste updates van je vrienden bij te houden. Sommige onderzoekers denken zelfs dat de verslaving aan sociale media gerelateerd is aan de psychische aandoening OCD, oftewel een dwangstoornis. Hersenscans hebben ook aangetoond dat overmatig Facebook-gebruik delen van je hersenen laat afsterven.

TIP: Probeer jezelf af te leiden door iets constructiefs te doen, bijvoorbeeld een goed boek lezen, of een wetenschappelijk tijdschrift. Of verwijder de Facebook-app van je mobiel, zodat je alleen via de computer je sociale media kunt checken.

2. Minder drinken

Alcohol wordt opgenomen in je bloed en gaat door naar je hersenen. Daar komt het terecht in de hersencellen die je gezonde verstand, evenwicht en geheugen regelen – met alle gevolgen van dien. En het geeft een geweldige roes, waar eigenlijk alleen harddrugs zoals heroïne en cocaïne tegenop kunnen.

TIP: Door de roes heb je steeds weer de neiging om te gaan drinken, maar je moet geduld hebben: de ergste ontwenningsverschijnselen verdwijnen al na een paar dagen. En als je rustig afbouwt, heb je er vaak helemaal geen last van.

3. Niet zoveel snoepen

Suiker is nog heftiger dan cocaïne. Uit experimenten is in ieder geval gebleken dat ratten die aan cocaïne verslaafd waren, toch liever suiker dan cocaïne aten. Maar suiker beïnvloedt het hongercentrum in de hersenen, zodat je steeds meer zoetigheid wilt eten.

TIP: Gooi alles wat zoet en snoep is weg en vervang het door zoete kruiden, bijvoorbeeld kaneel, en houd je bloedsuiker op peil met volkorenproducten en groenten.

4. Minder geld uitgeven

Sommige mensen krijgen een enorme kick als ze op de knop 'In winkelwagen' klikken. En dat heeft ook gevolgen voor hun hersenen. Bij dwangmatige shoppers is bijvoorbeeld het gedeelte van de hersenen dat geldverlies van tevoren aan ziet komen veel minder actief.

TIP: Je kunt deze gewoonte doorbreken door een huishoudboekje op te stellen en je inkopen vooraf te plannen, om impulsaankopen zoveel mogelijk te voorkomen.

5. Stoppen met roken

Van roken word je minder gelukkig. De nicotine in sigaretten zorgt namelijk voor een zodanige overstimulans in de hersenen, dat ze minder gevoelig worden voor andere geluksprikkels.

TIP: De ergste ontwenningsverschijnselen duren meestal een paar weken. Maar je kunt nicotinekauwgom gebruiken om langzaam af te bouwen, zodat je hersenen kunnen wennen aan de verandering.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: