D-vitamin sun TOP

Vitamine D reduceert risico op kanker

Als je de juiste hoeveelheid vitamine D in je lichaam hebt, loop je beduidend minder risico op kanker, zo blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek.

14 april 2016 door Mikkel Skovbo

Wanneer heb je voor het laatst in het zonnetje gezeten?

Het licht van onze ster is een van de primaire bronnen van vitamine D, en die stof lijkt ons lichaam te kunnen beschermen tegen kanker.

'We hebben de hoeveelheid vitamine D bepaald die nodig is om alle invasieve vormen van kanker te voorkomen,' aldus professor Cedric Garland, kankerspecialist en de leider van een nieuw onderzoek van de University of California.

Meer vitamine D, 67% minder kanker

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 2200 vrouwen en laat zien dat het risico op het ontwikkelen van kanker 67% lager is bij vrouwen met 40 nanogram vitamine D per milliliter bloed vergeleken met vrouwen die maar 20 ng/ml in hun bloed hebben.

'De benodigde hoeveelheid vitamine D was vóór dit onderzoek onbekend terrein,' zegt Garland.

Hij wijst erop dat de aanbeveling van het vooraanstaande Amerikaanse adviesorgaan National Academy of Medicine van 20 ng/ml vitamine D verhoogd zou moeten worden om gevallen van kanker te voorkomen.

FEITEN: Vitamine D maakt lichaam sterk

? Wat is vitamine D? Vitamine D is een microscopische molecule die in het lichaam gevormd wordt wanneer ultraviolet licht van de zon (UVB) in aanraking komt met cholesterolmoleculen in de huid. Vanaf halverwege het voorjaar tot halverwege oktober is het zonlicht krachtig genoeg voor de aanmaak van vitamine D. Buiten deze periode moet het lichaam vitamine D uit het voedsel halen – met name vette vis en kabeljauwlever zijn er rijk aan – of uit vitaminepillen. ? Waarom is het goed voor je? Vitamine D helpt de darmen bij de opname van calcium en fosfaat, wat de botten en tanden versterkt. De vitamine activeert ook de T-cellen van het immuunstelsel, die de eerste verdedigingslinie vormen tegen ziekteverwekkende organismen en de hormoonbalans van het lichaam reguleren. ? Hoeveel heb je nodig? 20-65 nanogram vitamine D per milliliter bloed (ng/ml) wordt door veel deskundigen en zorgautoriteiten als voldoende beschouwd, maar er bestaan afwijkende adviezen.

De werking van vitamine D is nog een raadsel

Het verband tussen vitamine D en kanker is al bekend sinds de jaren 1980.

Toen toonde Cedric Garland onder meer aan dat dikkedarmkanker meer voorkomt bij bewoners van noordelijke streken, waar zonlicht schaars is.

De wetenschap heeft echter nog niet duidelijk kunnen maken hoe vitamine D kanker bij mensen voorkomt.

Uit dierproeven is gebleken dat vitamine D de groei van kankercellen kan reduceren, maar er is nog geen rechtstreeks oorzakelijk verband tussen vitamine D en kanker bij mensen vastgesteld.

Totdat wetenschappers meer te weten komen over vitamine D is het echter geen slecht idee om af en toe naar buiten te gaan als de zon schijnt.

Heb je genoeg vitamine D?

In onze streken loop je kans op een gebrek aan vitamine D, want in de winter is er niet genoeg zonlicht om de vitamine aan te kunnen maken.

? HOOG RISICO: Je zit veel binnen, loopt vaak bedekt over straat, hebt een donkere tint of eet heel weinig eieren, melk, boter en vette vis als makreel, haring, zalm en kuit van kabeljauw. Als je zwanger, vegetariër of wat ouder bent, is het risico hoger.

? LAAG RISICO: Je brengt tussen halverwege het voorjaar en halverwege oktober dagelijks zo'n 15 minuten in de zon door. Je hebt een lichte tint, draagt weinig bedekkende kleding en eet graag eieren, melk, boter en vette vis.

? SYMPTOMEN: Slecht humeur, gewrichtspijn, vergeetachtigheid en spierverzwakking.

_Als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: