Sugar pile

Proefratten: leververvetting na acht weken

21 augustus 2012 door Gorm Palmgren

De lever moest hard werken toen de ratten zich acht weken lang te goed deden aan suikerwater. De levercellen vervetten, net zoals bij alcoholisten gebeurt.

De Duitse onderzoeker Ina Bergheim van de universiteit van Hohenheim in Stuttgart liet in 2011 zien hoe erg het suikermolecuul fructose de lever van ratten kan aantasten. Acht weken lang mochten de dieren zo veel zuiver water of een sterke fructoseoplossing drinken als ze wilden; daarna werden ze gedood en bekeken de onderzoekers hun lever.

Daaruit bleek dat fructose leidt tot een verzesvoudiging van de hoeveelheid vetstoffen in de lever. De zoete drank leidde tot een ontstekingstoestand, waarop het immuunsysteem de natuurlijke killercellen in de lever te hulp riep.

Fructose heeft ook een nog ernstiger effect. Door de suiker vormt het lichaam vrije radicalen, die DNA en eiwitten in de cellen afbreken. Dat gaat sterk ten koste van de lever; het kan zelfs tot cirrose leiden. Het effect van fructose op de celtoestand is in 2011 bestudeerd door de Oekraïense onderzoeker Halyna Semchyshyn.

Zij deed gistcellen in een voedingsmedium met óf fructose óf glucose, en bekeek toen hoeveel de cellen in drie weken waren gegroeid en ontwikkeld. Daarbij is gebleken dat fructose ervoor zorgt dat de cellen bijna twee keer zo snel verouderen. De gistcellen plantten zich minder goed voort, hun stofwisseling was verstoord en hun eiwitten waren aangetast.