Kaffekopper på bord

Koffie halveert risico op ontwikkeling van levercirrose

Uit nieuw onderzoek blijkt dat het drinken van slechts twee kopjes koffie per dag een effectief medicijn is tegen de zeer ernstige leveraandoening cirrose.

25 februari 2016 door Jakob Priess

Goed nieuws voor iedereen die van een goed glas rode wijn houdt én de ochtend erna graag twee bakken koffie drinkt.

Uit een recent onderzoek, waarin een aantal eerdere studies werd geanalyseerd, blijkt dat het drinken van koffie bijzonder effectief is ter voorkoming van de ontwikkeling van levercirrose, een ziekte die kan ontstaan als de lever gedurende langere tijd wordt blootgesteld aan alcohol.

Levercirrose leidt tot leverfalen. Wereldwijd overlijden er jaarlijks meer dan een miljoen mensen aan deze aandoening, en dat aantal neemt toe.

Twee kopjes koffie beter dan medicijnen

De nieuwe kennis is het resultaat van een analyse van in totaal negen wetenschappelijke studies, een zogeheten meta-analyse, die in totaal 430.000 mannen en vrouwen uit zes landen omvat.

Door de studies te vergelijken, ontdekten de onderzoekers dat bij mensen die dagelijks twee kopjes koffie drinken het risico op de dodelijke leverziekte daalt met wel 44 procent.

Koffie heeft geen ernstige bijwerkingen

De onderzoekers kunnen op basis van de analyse geen nauwkeurige verklaring geven voor de opvallende medicinale werking van koffie.

Ze zeggen in hun conclusie echter dat koffie zo'n 1000 verschillende biologisch werkzame stoffen bevat, die alle een effect hebben op ons lichaam en onze gezondheid.

Het team van de geneeskundefaculteit van de Britse University of Southampton wijst er verder op dat koffie in tegenstelling tot veel soorten medicijnen voor zover bekend geen ernstige bijwerkingen heeft.