Junkfood in het weekend

Junkfood in het weekend is funest voor gezonde leefstijl

Zelfs als je regelmatig beweegt en meestal gezond eet is junkfood in het weekend schadelijk voor je gezondheid.

29 januari 2016 door Karine Kirkebæk

Je hebt de eerste vijf dagen van de week gezond gegeten en bent een paar keer naar de sportschool geweest. Nu is het zaterdag en je hebt een kater en zin in junkfood. Geef je toe aan de verleiding en eet je een hamburger?

Uit nieuw onderzoek blijkt dat je jezelf in het weekend maar beter niet met junkfood kunt belonen. De uitkomst van het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Molecular Nutrition and Food Research.

Wetenschappers van de University of New South Wales in Australië hebben aangetoond dat het zogenoemde jojo-eten, waarbij je door de week gezond eet en in het weekend ongezond, een slechte invloed heeft op de darmflora.

Junkfood beïnvloedt stofwisseling

De darmflora bestaat uit zo'n 100 biljoen micro-organismen die in ons maag-darmstelsel leven, waaronder eencelligen, bacteriën en schimmels.

Deze organismen dragen bij aan de stofwisseling en het immuunsysteem, maar de darmflora kan ook een negatieve invloed hebben en bijvoorbeeld een chronische darmontsteking of vetzucht verergeren.

Junkfood is slecht voor de darmen

De onderzoekers deden proeven met drie groepen ratten. De eerste at uitsluitend gezond, de tweede at junkfood in de vorm van koek, gefrituurd voedsel en chips, en de derde at vier dagen gezond en drie dagen junkfood.

Na 16 weken waren de ratten met het gemende dieet 18 procent zwaarder dan de 'gezonde' ratten geworden.

De wetenschappers maakten een profiel van de darmflora van de ratten, en toen werd het pas echt interessant. Ze zagen nauwelijks verschil tussen de darmflora van ratten die alleen fastfood aten en ratten die gezond en ongezond eten afwisselden.