vitaminen top

Deze vitaminen moet je slikken – en deze moet je laten staan

Alle kinderen leren dat je veel vitaminen moet eten. Maar sommige vitaminepillen zijn ronduit gevaarlijk. Hier kun je lezen welke vitaminen je met een gerust hart kunt slikken en welke je maar beter kunt laten staan.

20 oktober 2016 door Karine Kirkebæk

Pillen, capsules, poeder en vloeistof. Voedingssupplementen met vitaminen zijn er in alle soorten, maten en letters. Maar onderzoek toont aan dat ze niet allemaal even gezond zijn.

Multivitaminen: laat ze staan

Een staand buffet van vitaminen. Je krijgt van alles een beetje binnen – vitamine A, B, C enzovoort – maar uit onderzoek blijkt dat multivitaminepillen schadelijk voor je gezondheid kunnen zijn.

Bij een onderzoek uit 2011 namen wetenschappers 25 jaar lang 39.000 oudere vrouwen onder de loep, en ze ontdekten dat degenen die gedurende langere tijd multivitaminen slikten, een hoger risico hadden om vroegtijdig te overlijden dan de vrouwen die dat niet deden.

Vitamine D: neem het in

Deze vitamine is goed voor je en is moeilijk op te nemen uit voedsel. Vitamine D helpt het lichaam met de opname van calcium, en dat is goed voor de botten.

Een Chinees onderzoek dat in PLOS verschenen is concludeerde dat mensen die veel vitamine D binnenkrijgen gemiddeld langer leven dan anderen.

Antioxidanten: laat ze staan

Antioxidanten zitten onder meer vitamine A, C en E, maar ook in bessen. Die kun je beter eten dan pillen.

Antioxidanten uit vitaminepillen kunnen namelijk ronduit gevaarlijk zijn. Dat blijkt uit een groot onderzoek onder 29.133 mannelijke rokers. Degenen die vitamine A-pillen slikten liepen een hoger risico op longkanker dan de anderen.

Vitamine C: laat het staan

Vitamine C is de koning der vitaminen. Volgens oma is het hartstikke gezond, maar klopt dat eigenlijk wel?

Het ene onderzoek na het andere vindt geen enkel bewijs dat vitamine C verkoudheden voorkomt. Helaas.

En vitamine C heeft een vervelende eigenschao. Een enorme dosis van 2000 milligram of meer kan het risico op nierstenen verhogen.

Vitamine B3: laat het staan

Al jarenlang wordt gezegd dat vitamine B3 helpt tegen alzheimer, hart-en-vaatziekten en alles ertussenin.

Maar een groot onderzoek uit 2014 haalt die reputatie onderuit. De wetenschappers onderzochten 25.000 personen met hart-en-vaatziekten en kwamen erachter dat langdurige inname van vitamine B3 om het goede HDL-cholesterol te verhogen het risico op een hartaanval en een beroerte niet verminderde.

De proefpersonen die vitamine B3 slikten hadden echter vaker last van infecties, leverproblemen en inwendige bloedingen.

Vitamine E: laat het staan

Vitamine E zou bijdragen aan het voorkomen van kanker. Maar een onderzoek onder 36.000 mannen toonde aan dat degenen die vitamine E slikten een groter risico liepen op prostaatkanker.

De onderzoekers bevelen aan om veel spinazie te eten in plaats van een supplement.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: