Het lichaam spoelt virussen en dode cellen in het slijmvlies weg met snot, dat uit de neus of door de keel naar de maag loopt. © Shutterstock

De kuur tegen verkoudheid komt eraan

Onderzoekers werken aan effectieve wapens tegen verkoudheid. Over enkele jaren kun je misschien zelfs worden ingeënt tegen een snotneus. Tot die tijd kun je je verkoudheid binnen de perken houden met een simpel voedingssupplement.

4 oktober 2017 door Gorm Palmgren

Vandaag de dag kunnen we niet veel meer dan hete thee drinken zodra we beginnen te hoesten en snotteren. Maar een Oostenrijkse onderzoeker heeft patent genomen op een effectief vaccin tegen verkoudheid.

De terugkerende kwaal kan worden veroorzaakt door wel 200 verschillende virussen, en omdat vaccins normaal zijn gericht op één bepaald virus, is het tot voor kort zeer moeilijk gebleken om een goed verkoudheidsvaccin te maken.

Vaccin werkt bij muizen

In 2017 nam hoogleraar immunologie Rudolf Valenta van de Medizinische Universität Wien in Oostenrijk patent op een vaccin dat op zo veel mogelijk van de 99 rhinovirussen mikt.

Valenta hoopt nu dat het vaccin over zes à acht jaar goedgekeurd zal zijn voor toepassing op mensen.

De meeste verkoudheden worden veroorzaakt door rhinovirussen, die met een diameter van 30 nanometer tot de kleinste virussen behoren. © Kallista Images/Science Photo Library

Andere wetenschappers testen nieuwe medicijnen die het virus aanvallen als we besmet zijn. Cathelicidine en WIN 52084 verhinderen bijvoorbeeld dat het virus in de cellen dringt, en de stof gem­citabine voorkomt dat het virus in de cel kopieën van zijn genoom maakt.

De nieuwe middelen zouden over vijf à tien jaar op de markt moeten komen. Tot die tijd is een simpel voedingssupplement het beste wapen tegen verkoudheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat zink de ziekteperiode met zo’n 40 procent bekort.

Fabeltjes over verkoudheid

Hoge dosis vitamine C beschermt tegen verkoudheid

Vitamine C-gebrek verzwakt het immuunsysteem, maar daar heeft bijna niemand last van. Uit tal van experimenten blijkt dat vitamine C niet beter tegen verkoudheid helpt dan een placebo, of dat het effect zeer gering is.

Je wordt sneller verkouden als je het koud hebt

Verkoudheidsvirussen verspreiden zich beter als je temperatuur 2-4 °C lager is dan normaal. Maar de hoofdoorzaak van het feit dat je vooral in de winter verkouden wordt, is dat je meer binnen zit, vlak bij anderen.