Grill kød

Gegrild eten kan levensgevaarlijk zijn

Barbecuen hoort bij de zomer. Maar laat het vlees niet aanbranden. Aangebrand voedsel bevat namelijk kankerverwekkende stoffen.

22 mei 2015 door Anne Lykke

Laat eten op de barbecue niet aanbranden

Als je vlees ruikt dat op de barbecue ligt te sissen, loopt het water je in de mond en denk je automatisch aan lange, zwoele zomeravonden.

Maar pas op dat het vlees niet te hard bakt. Als voedsel te zwart wordt, worden er namelijk kankerverwekkende stoffen gevormd: PAK ofwel polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Dit zijn ringvormige verbindingen die kanker kunnen veroorzaken.

Verhoogd risico op kanker

Als we PAK binnenkrijgen, worden de stoffen omgezet in andere stoffen, die zich binden aan de DNA-moleculen in onze cellen.

Hierdoor kan het DNA niet meer goed worden gekopieerd. Dat kan leiden tot veranderingen in de DNA-sequentie en kanker veroorzaken.

Pas dus op dat je eten niet aanbrandt als je de barbecue opstookt of extra hout op het vuur gooit.

Brood en aardappelen grillen op laag vuur

Er zijn nog meer gevaren als we met de barbecue in de weer gaan. Wanneer zetmeelhoudende voedingsmiddelen, zoals aardappelen en brood, worden verwarmd tot meer dan 120 graden, wordt de stof acrylamide gevormd.

Een Deens team van wetenschappers, dat het acryladmideniveau in bloedmonsters van proefpersonen onderzocht, concludeerde dat een hoge concentratie acrylamide in het bloed het risico op kanker verhoogt.