c-vitamin

9 voedingsmiddelen met méér vitamine C dan een sinaasappel

De sinaasappel staat bekend om zijn hoge gehalte aan het wondermiddel vitamine C. Maar de rode paprika haalt hem links en rechts in. Bekijk hier welke voedingsmiddelen de meeste vitamine C bevatten.

12 februari 2016 door Karine Kirkebæk

Vitamine C is een belangrijke bouwsteen, waarmee het lichaam bindweefsel kan vormen.

Een dagelijkse dosis van deze vitamine werkt preventief tegen onder meer hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, ontstekingen, herseninfarcten, reuma en kanker.

Amerikaanse wetenschappers hebben ooit al eens bewezen dat je met een vitamine C-tekort vatbaarder bent voor ziekten.

Rode paprika zit vol vitamine C

De sinaasappel is zo'n beetje het symbool van vitamine C geworden, maar er zijn diverse groente- en fruitsoorten die meer vitamine C bevatten dan de 45 milligram per 100 gram van de sinaasappel. Een sinaasappel weegt zelf zo'n 100 gram.

Een rode paprika bevat bijvoorbeeld vijf keer zo veel vitamine C als een sinaasappel.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Vitamine C krijg je alleen binnen via voedsel

Voedingsdeskundigen raden voor volwassenen een dosis van 65 tot 90 milligram vitamine C per dag aan. En daar zit je al snel aan, bijvoorbeeld met 100 gram broccoli.

In tegenstelling tot de meeste dieren kan ons lichaam zelf geen vitamine C aanmaken. Daarom moeten we vitamine C uit ons voedsel halen.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: