acne top

Mensen met acne zijn wellicht beter beschermd tegen veroudering

Het is heel naar om er last van te hebben. Maar een groep Britse wetenschappers ontdekte onlangs dat de vervelende huidaandoening acne wellicht een aantal gunstige effecten heeft.

7 oktober 2016 door Nanna Vium

Acne is niet alleen vervelend terwijl je er last van hebt – het kan nog jaren lang lichamelijke en geestelijke littekens achterlaten.

[dat er wellicht voordelen verbonden zijn aan deze vervelende en ernstige huidaandoening.

Volgens de wetenschappers die het onderzoek uitvoerden, kunnen mensen die acne hebben gehad beter beschermd zijn tegen de tekenen van het ouder worden dan mensen die er nooit last van hebben gehad.

Acnepatiënten hebben langere telomeren

Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Investigative Dermatology en is gebaseerd op een studie onder 1205 tweelingen, van wie sommigen acne hadden en anderen niet.

Door de genetische informatie van de proefpersonen te vergelijken kwamen de onderzoekers erachter dat de zogeheten telomeren in de witte bloedcellen van de acnepatiënten beduidend langer waren dan bij degenen die nooit acne hadden gehad.

En dat kan een grote invloed hebben op de aftakeling van cellen die gepaard gaat met het ouder worden.

Telomeren zijn een soort schoenveters

Telomeren zijn beschermende gensequenties die aan de uiteinden van onze chromosomen herhaald worden. Je zou het kunnen vergelijken met de beschermende plastic uiteinden van schoenveters.

Telkens als een cel zich deelt, worden de telomeren korter, en de lengte ervan wordt dan ook wel gezien als een aanwijzing voor de biologische veroudering van het lichaam.](http://www.kcl.ac.uk/newsevents/news/newsrecords/2016/09%20September/Acne-sufferers-cells-may-be-protected-against-ageing.aspx/)