genmutatie idioot top

Gen voor kwade dronk beschermt mogelijk tegen suikerziekte

Een bepaalde genetische mutatie wordt nu gekoppeld aan slecht gedrag in beschonken toestand én aan een verlaagd risico op diabetes en obesitas.

17 augustus 2016 door Karine Kirkebæk

In 2015 ontdekten Finse onderzoekers een wetenschappelijk excuus voor idioot gedrag in dronkenschap – zoals ruzie zoeken of achter het stuur kruipen.

Ze vonden een soort genmutatie voor stompzinnigheid, waardoor mensen zich uitzonderlijk stom gaan gedragen als ze dronken zijn.

Onlangs ontdekten diezelfde onderzoekers dat de mutatie ook een positieve kant heeft.

Alleen gevonden bij Finnen

Er zijn namelijk aanwijzingen dat de mutatie het risico op diabetes en obesitas verlaagt. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Psychiatric Research.

Opmerkelijk genoeg is de genmutatie tot nog toe alleen aangetroffen bij Finnen, maar het vermoeden is dat er in heel Scandinavië ongeveer 100.000 dragers zijn.

De mutatie remt de aanmaak van de receptoren van de signaalstof serotonine 2B. Deze signaalstof stuurt onze stemming en ons gedrag aan. Iemand met een tekort aan serotonine kan zijn emoties moeilijker beheersen, wat bijvoorbeeld kan leiden tot geweld en onverantwoord gedrag in dronkenschap.

Kwade dronk maar geen diabetes

Het onderzoek is uitgevoerd onder 98 Finse mannen. Bij negen van hen werd de mutatie aangetroffen, waarna de onderzoekers hun insulinegevoeligheid en -resistentie maten.

Het bleek dat de dragers van de 'idiotenmutatie' een hogere insulinegevoeligheid en een lagere insulineresistentie hadden dan anderen. En dat verlaagt het risico op diabetes type 2.

De dragers van de mutatie hadden ook een lagere BMI dan niet-dragers, wat er volgens onderzoekers op kan duiden dat ze ook een kleinere kans hebben op overgewicht.