lykke

Geluk zit in je genen

Het is niet toevallig dat de mensen in Noordwest-Europa zo gelukkig zijn. Scandinaviërs zijn het gelukkigst, en de volkeren die genetisch het meest op hen lijken, zoals de Nederlanders, blijken ook uiterst tevreden met hun leven.

10 augustus 2015 door Gorm Palmgren

Noordwest-Europeanen zijn het gelukkigst van bijna iedereen. Denemarken staat op plaats drie, Noorwegen op nummer vier, Nederland op zeven en Zweden op acht.

Internationale wetenschappers hebben het World Happiness Report 2015 gepresenteerd, waarin het geluk in 158 van de 206 landen in kaart is gebracht. Het rapport omvat 99 procent van de aardbewoners.

Scandinavische genen maken gelukkig

De onderzoekers bestudeerden het erfelijk materiaal van de inwoners van een groot aantal landen en stelden hun mate van verwantschap met de zeer gelukkige Denen vast. Die vergeleken ze met het geluksgevoel in de landen.

Het resultaat is helder: hoe meer een volk genetisch op de Denen lijkt, hoe gelukkiger het is. En ook het omgekeerde is waar: wie het minst op de Denen lijkt, lijdt een zwaar bestaan.

Deense emigranten namen geluk mee naar de VS

Uit het onderzoek blijkt ook dat in de VS – nummer 15 op de lijst van gelukkigste landen – de inwoners met Deense wortels het gelukkigst zijn.

De Denen namen hun geluksgenen mee naar de VS.

Het genetische recept voor geluk is een combinatie van veel verschillende genen, die allemaal een beetje bijdragen aan het geluksgevoel.

Naast DNA spelen vrienden, een goede gezondheid en succes op het werk ook een rol voor het geluk in Noordwest-Europa.

De 15 gelukkigste landen ter wereld:

1. Zwitserland

12. Costa Rica

13. Oostenrijk