Is eeneiige tweeling genetisch identiek?

Eeneiige tweelingen hebben verschillende vingerafdrukken, maar hoe zit het met hun DNA-profielen, zijn die wel identiek?

Een eeneiige tweeling ontstaat als het bevruchte eitje zich voor het eerst gedeeld heeft, de twee cellen zich losmaken en zich elk tot een kind ontwikkelen. In wezen zijn tweelingen dus genetisch identiek omdat ze van dezelfde eicel stammen, en je kunt ze niet uit elkaar houden op basis van een DNA-profiel of de genetische vingerafdruk. In de loop van de ontwikkeling van een embryo kunnen er echter kleine genetische verschillen ontstaan. Dat zie je bijvoorbeeld als de ene helft van de eeneiige tweeling een erfelijke ziekte krijgt en de andere niet. De onderzoekers kennen twee soorten genetische verschillen tussen eeneiige tweelingen. Het ene is dit jaar pas ontdekt en ontstaat als kleine stukjes DNA zich spontaan kopiëren in de ene helft van de tweeling. Gebeurt dat als het embryo nog maar uit een paar cellen bestaat, dan zullen de meeste cellen in het lichaam van de volwassen tweeling dus een extra kopie van dat stukje DNA hebben. Maar dat zie je niet in de genetische vingerafdruk. Het andere genetische verschil is al jaren bekend en ook niet af te lezen aan de genetische vingerafdruk: het DNA wordt chemisch gemodificeerd. Er wordt bijvoorbeeld een methylgroep toegevoegd aan cytosine, een van de vier basen die de bouwstenen van het DNA-molecuul vormen. Deze modificatie, die ‘stempelen’ heet, is van groot belang voor de functie van de genen. Stempelen leidt vaak tot genetische aandoeningen waar alleen de ene tweeling mee te maken krijgt.