DNA 2/2015

Wetenschappers maken leven op de computer – en jij mag meedoen

Wetenschappers kunnen leven programmeren op de computer, en jij kunt met ze meedoen. Lees hier hoe je door DNA-sequenties digitaal te coderen bijvoorbeeld levensvormen kunt creëren die hun uitwerpselen omzetten in een malariamedicijn.

9 januari 2015

Wetenschappers coderen DNA en maken nieuw leven op de computer

Met behulp van de kleinste bouwstenen van het DNA, de nucleotiden A, C, G en T, kunnen onderzoekers geheel nieuwe DNA-sequenties ontwerpen op de computer. Als ze een kopie van de code naar een bedrijf sturen dat het nieuwe DNA voor ze print, kunnen ze een kant-en-klaar product bij levende organismen inbrengen.

Het resultaat is een geheel nieuwe levensvorm met andere eigenschappen dan natuurlijke wezens hebben. De onderzoekers kunnen nieuw DNA bijvoorbeeld zodanig samenstellen dat het een stukje met de naam BBa J45200 bevat; als het erfelijk materiaal bij bacteriën wordt ingebracht, ruiken ze naar banaan.

| DOWNLOAD HET PROGRAMMA EN BOUW ZELF MET DNA | | |

Bacteriën scheiden malariamedicijn uit met nieuwe DNA-sequentie

Er zijn hele digitale bibliotheken met overzichten van natuurlijke en door mensen gemaakte DNA-stukjes, die elk coderen voor bepaalde kenmerken. De onderzoekers kunnen door de kaartenbak bladeren, eigenschappen opzoeken, een nieuwe DNA-sequentie maken en die bij een organisme inbrengen – en hopen dat het organisme overleeft met zijn nieuwe erfelijke materiaal.

Met deze methode is het onder meer mogelijk om van bacteriën kleine fabriekjes te maken. Zo hebben de onderzoekers een bacterie zodanig gecodeerd dat hij het meest gebruikte medicijn tegen malaria afscheidt.

Lees meer over kunstmatig leven, DNA en speciaal ontworpen supermensen