DNA face

Gezicht geconstrueerd op basis van DNA

Op basis van DNA wordt een 3D-model van een gezicht gemaakt. In de toekomst kan één druppel bloed genoeg zijn om het gezicht van een misdadiger te reconstrueren.

13 oktober 2014

3D-model van gezicht gemaakt op basis van DNA

Uit DNA kunnen we al informatie over het geslacht en verwantschap afleiden, maar nu krijgt een daderprofiel ook een gezicht. Wetenschappers van de Pennsylvania State University in de VS hebben met een internationaal onderzoeksteam een computerprogramma ontwikkeld dat een grof 3D-model opstelt van een gezicht op basis van een DNA-monster.

Eerst scanden de onderzoekers het gezicht van 592 vrijwilligers uit de VS, Brazilië, Afrika en Europa. Vervolgens namen ze een bloedmonster af en identificeerden ze 20 genen die invloed hebben op de vorm van onder meer de lippen en de oogkassen.

Met 3D en DNA worden misdadigers geïdentificeerd

Op basis van de verzamelde gegevens kan nu een 3D-model gemaakt worden van het gezicht van een onbekende. De wetenschappers breiden hun database continu uit en willen meer genen identificeren die de vorm van het gezicht beïnvloeden, zodat de 3D-modellen nauwkeuriger worden.

Wellicht kunnen forensisch onderzoekers deze techniek in de toekomst gebruiken om misdadigers te identificeren.

Als een gezicht gereconstrueerd wordt op basis van DNA, berekenen de onderzoekers de waarschijnlijkheid dat iemand bijvoorbeeld een plattere neus of een bredere kin heeft dan gemiddeld. Het gemiddelde komt uit een database van gezichten die gemaakt is op basis van een grondige analyse van 592 gezichten.

1: Als iemand toegevoegd wordt aan de database, wordt het gezicht gescand om een 3D-model te maken. 2: Het haar en de hals worden uit het model gehaald. Asymmetrische verschillen worden hersteld. 3: Het model komt in de database en wordt gekoppeld aan DNA-markers.

Lees meer over DNA en 3D-modellen

In Wetenschap in Beeld 12/2014 lees je nog meer details over de achtergrond van het onderzoek dat leidt tot een 3D-model van gezichten op basis van genen. Ontdek ook hoe de nieuwe technologie kan helpen bij het oplossen van moordzaken.