Angst terreur Parijs

Angst voor terreur is erfelijk

De terroristische aanslag in Parijs heeft diepe sporen nagelaten bij de ooggetuigen en betrokkenen. Maar misschien blijft het daar niet bij. Onderzoek wijst erop dat angst kan overgaan op de volgende generatie.

18 november 2015 door Anne Lykke

De verschrikkelijke terroristische aanslag in Parijs heeft niet alleen de betrokkenen en de ooggetuigen voor het leven getekend.

De aanvallen kunnen ook hun weerslag hebben op de volgende generaties.

Angst wordt in erfelijk materiaal geëtst

Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat angst zijn stempel op het erfelijk materiaal kan zetten, waardoor de angst wordt doorgegeven aan de kinderen. Dat komt doordat kleine moleculen als het ware een laag over het DNA heen leggen via een zogeheten epigenetisch proces.

Epigenetische processen zorgen ervoor dat genen aan of uit worden gezet. Als iemand bijvoorbeeld gestrest is, worden via deze processen genen ingeschakeld die stresshormonen produceren.

Angst voor kersen werd doorgegeven

Uit proeven bleek dat muizen die stroomstootjes in hun poten kregen en tegelijk kersen roken, al snel een angst ontwikkelden voor die geur – ook als ze geen stroomstootjes meer kregen. Tot verbazing van de onderzoekers waren de jongen van angstige mannetjes en gewone vrouwtjes echter ook bang voor de geur van kersen.

De angst was in dit geval aan het zaad gekoppeld in de vorm van een speciaal epigenetisch patroon. De angst voor kersengeur bleek op minstens twee generaties over te gaan.

Holocaust boezemde meerdere generaties angst in

Hetzelfde fenomeen is waargenomen bij nakomelingen van Holocaust-overlevenden. Zij ontwikkelden in vergelijking met anderen vaker eetstoornissen, posttraumatische stressstoornissen, angst en depressies, ook als hun ouders niet praatten over de verschrikkelijke ervaringen in het concentratiekamp.

Bovendien kregen de kinderen ook vaker psychische aandoeningen als hun moeder – en niet hun vader – getraumatiseerd was. Dat wijst erop dat de angst was overgeërfd van de moeder en dus via de eicel.

Nieuw medicijn moet angst uitwissen

Onderzoekers proberen nu het mechanisme achter epigenetische processen te doorgronden.

Het doel is onder andere antidepressiva en angstremmers te ontwikkelen die de nadelige epigenetische patronen kunnen uitwissen, zodat de traumatische ervaringen van de ene generatie niet overgaan op de volgende.