bromance

Friemel aan je vrienden – dat is gezond

Het is een goed idee je vrienden aan te raken en te omhelzen. Nieuw onderzoek laat zien dat een vriendschappelijke knuffel bevorderlijk is voor je gezondheid.

10 maart 2016 door Karine Kirkebæk

Omhels jij je vrienden?

De meeste vrouwen zullen deze vraag bevestigend beantwoorden, want vrouwen vinden het gemakkelijker om door vrienden te worden aangeraakt dan mannen.

Misschien is dat de reden dat onderzoekers van de University of California fysieke vriendschappen tussen mannen onder de loep hebben genomen.

Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat mannenvriendschappen positieve effecten hebben en in de toekomst kunnen worden ingezet bij de behandeling van bijvoorbeeld soldaten met PTSS.

Het onderzoek laat zien dat aseksueel lichamelijk contact bij mannetjesratten een chemisch bombardement veroorzaakt in de hersenen, met allerlei gunstige effecten op de gezondheid, die zichzelf versterken.

Mannen met vrienden zijn gezonder

Vriendschap tussen mannetjesratten – die de onderzoekers goed kunnen vergelijken met mannen – zorgt voor een hoog niveau van het gelukshormoon oxytocine, dat wordt gevormd in de hypothalamus in de hersenen.

Vrouwen hebben meer oxytocine dan mannen. Maar mannen met hechte vriendschappen produceren meer van het hormoon dan mannen zonder vrienden. Daardoor zijn vriendschappelijke mannen socialer.

En als mannen meer socializen en meer in het gezelschap van andere mannen verkeren, worden ze beter bestand tegen stress. Bovendien leven ze langer en gezonder.

Vrienden zijn net zo goed als geliefden

Mogelijk kunnen de fysieke vriendschappen zelfs bijdragen aan de genezing van bijvoorbeeld PTSS – posttraumatische stressstoornis – waarbij het oxytocineniveau lager is dan normaal.

Daarom staan de onderzoekers positief tegenover tests om PTSS-patiënten te behandelen met neusspray met oxytocine.

Als de patiënten meer oxytocine toegediend krijgen, hebben ze mogelijk meer zin in sociaal contact, wat het oxytocineniveau verder verhoogt.