eenzaamheid top

Eenzaamheid zit in je genen

Je erfelijk materiaal speelt een beslissende rol voor je gevoel van eenzaamheid in het leven, blijkt uit een nieuw, groot onderzoek uit de VS.

23 maart 2017 door Nanna Vium

Het gevoel er niet bij te horen, geïsoleerd te zijn, alleen met jezelf en je gedachten.

Eenzaamheid is voor miljoenen mensen wereldwijd een groot probleem en kan gedurende korte of lange perioden aanwezig zijn – vaak zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Een groep onderzoekers van onder andere de University of California ontdekte dat de oorzaak van deze toestand, die een bedreiging voor de gezondheid vormt, deels moet worden gezocht in de genen.

Mensen reageren verschillend

De onderzoekers analyseerden de genetische en gezondheidsgegevens van meer dan 10.000 Amerikanen. Daaruit bleek dat een gevoel van eenzaamheid in de loop van het leven – en niet zozeer incidenteel door bepaalde omstandigheden – voor 14 tot 27 procent genetisch bepaald is.

Volgens de onderzoekers kan dit mede verklaren waarom we verschillend reageren op dezelfde sociale situatie.

'Twee mensen met hetzelfde aantal goede vrienden en familieleden kunnen hun situatie heel verschillend ervaren. De een kan er tevreden mee zijn, terwijl de ander zich eenzaam voelt,' zegt Abraham Palmer, psychiater aan de University of California in San Diego en de leider van het onderzoek dat onlangs is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Neuropsychopharmacology.

Welke genen zijn verantwoordelijk?

De volgende belangrijke stap is volgens Palmer erachter te komen welke specifieke genetische variaties verantwoordelijk zijn voor de aanleg voor een gevoel van eenzaamheid. Als deze karaktertrek in de toekomst beter kan worden vastgesteld, kan de psychische schade waarmee dit schrijnende gevoel gepaard gaat ook beter worden behandeld.