alzheimer cells patient NL

Cellen praten langs elkaar heen

Levensbedreigende ziekten als alzheimer en kanker hebben mogelijk een heel andere oorzaak dan gedacht.

20 november 2013

Op vrijwel alle cellen in het lichaam zit een soort antenne die signalen van andere lichaamscellen opvangt en dan de cel in stuurt. Maar soms doet die antenne het niet, wat tot communicatieproblemen leidt – met als gevolg hartkwalen, kanker, alzheimer, parkinson, blindheid, diabetes en andere ziekten en aandoeningen.

In samenwerking met Franse collega’s hebben Deense wetenschappers van de universiteit van Kopenhagen nu nieuw licht weten te werpen op de communicatie van cellen en de betekenis daarvan voor onze gezondheid. De stamcellen van een embryo gebruiken de antennes bijvoorbeeld om de signalen op te vangen die hen laten weten dat ze hartspiercellen moeten aanmaken. Maar als de antennes niet werken kunnen er misvormingen ontstaan in het hart van het embryo, dat dan later met een hartafwijking geboren wordt. Met de nieuwe ontdekking kunnen de onderzoekers de oorzaak van hartafwijkingen – en veel andere ernstige aandoeningen bij kinderen en volwassenen – beter in kaart brengen. En hopelijk komen er dan ook betere behandelwijzen.