Zwarte gaten top

Zwarte gaten worden voor het eerst in beeld gebracht

Sinds hun ontdekking zijn de raadselachtige zwarte gaten een bron van fascinatie. Nu hopen enkele astrofysici er voor het eerst in de geschiedenis foto's van te kunnen nemen.

25 mei 2016 door Nanna Vium

Ze zijn krachtig, allesverslindend en nog nooit in het echt gezien.

Sinds Albert Einstein in 1915 in zijn algemene relativiteitstheorie hun bestaan voorspelde, houden de raadselachtige zwarte gaten de wetenschap enorm bezig.

En hoewel er sterke bewijzen zijn voor hun bestaan en er talloze computersimulaties zijn gemaakt, heeft niemand ooit een foto gemaakt van een zwart gat in het echt.

Maar daar kan binnenkort verandering in komen.

Reuzentelescoop legt zwarte gaten vast

Een wereldwijd netwerk van telescopen werkt samen.

Begin 2017 wil een aantal wetenschappers ervoor zorgen dat een heleboel observatoria op verschillende plekken op aarde op precies dezelfde tijd op het centrum van de Melkweg zijn gericht.

Het project, dat Event Horizon Telescope heet, wil een wereldwijd netwerk van telescopen maken die samen één gigantische telescoop vormen ter grootte van de aarde – een soort reuzenspiegel die bestaat uit een heleboel kleinere.

De wetenschappers achter het project hopen op die manier een foto te kunnen nemen van de grens rond het donkere gebied, ook wel de waarnemingshorizon genoemd.

Zwarte gaten zijn een soort dvd's

Gemakkelijk wordt dat echter niet. Het probleem met het vastleggen van zwarte gaten is dat zelfs de supermassieve exemplaren relatief klein zijn.

'De grootste zwarte gaten bevinden zich in het centrum van de Melkweg. Een foto nemen van zo'n zwart gat is net zoiets als een foto nemen van een dvd op het oppervlak van de maan,' zegt Dimitrios Psaltis, astrofysicus bij University of Arizona tegen vox.com.