Sort bøvs

Zwart gat boert sterrenresten op

Een ster zo groot als onze zon is verzwolgen door een zwart gat – en werd als een jetstraal weer uitgeboerd.

3 december 2015 door Babak Arvanaghi

Astronomen hebben wel vaker gezien hoe een zwart gat een ster verslond. En ze hebben ook waargenomen hoe plasmastralen uit een zwart gat schieten met bijna de snelheid van het licht.

Zwart gat vorig jaar gevonden

Maar voor het eerst zijn ze er nu in geslaagd een zwart gat te observeren dat een ster opslokt en tegelijkertijd delen daarvan in een plasmastraal omzet – een zogeheten jetstraal. De doodstrijd van de ster werd pas ontdekt in december 2014, en sindsdien bewegen de astronomen hemel en aarde om hun telescoop op het zwarte gat te richten, dat zich op zo'n 300 miljoen lichtjaar van de aarde bevindt.

De video legt uit hoe een zwart gat ontstaat.

Zwarte gaten bundelen massa zo sterk dat de zwaartekracht er gigantisch is. Ook als ze vrij klein zijn, zijn ze nog onvoorstelbaar zwaar. Als de aarde werd samengeperst tot de grootte van een pinda, dan zou zijn massa bijna een zwart gat kunnen evenaren.

Zwart gat vreet licht op

De massa in een zwart gat is zo dicht dat niets er uit weg kan komen, zelfs niet het licht. Vandaar de naam. En de astronomen hebben dan ook geen idee hoe het komt dat er jetstralen uit de zwarte gaten komen.

De onderzoekers hopen dat de observatie ze kan helpen om de zwarte gaten beter te leren kennen, zodat ze zullen begrijpen hoe de jetstralen ontstaan en waarom ze niet verzwolgen worden door het zwarte gat.