IXPE top

Ruimtetelescoop moet geheim van zwarte gaten ontrafelen

In 2020 wil NASA een van de grootste raadsels van het universum oplossen. En daarom heeft de ruimtevaartorganisatie een kapitaal geïnvesteerd in een nieuwe ruimtetelescoop.

10 januari 2017 door Babak Arvanaghi

Zwarte gaten, pulsars en neutronensterren.

We gaan ervan uit dat ze bestaan, maar we weten het niet zeker. En daar is een goede reden voor: we kunnen ze namelijk niet zien.

Wat deze drie ruimtefenomenen met elkaar gemeen hebben, is dat ze vrijwel onzichtbaar zijn. Zwarte gaten, bijvoorbeeld, zijn zo groot dat hun licht niet aan de zwaartekracht kan ontsnappen. En dat betekent dat dit licht onze telescopen niet kan bereiken, waardoor zwarte gaten – ondanks hun enorme omvang – totaal onzichtbaar zijn.

Röntgentelescopen brengen zwarte gaten in kaart

Toch is NASA van plan om deze bijzondere kosmische fenomenen van dichtbij te bekijken. De ruimtevaartorganisatie heeft onlangs laten weten dat ze in 2020 de ruimtesonde IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) wil lanceren. Deze sonde is voorzien van drie röntgentelescopen en wordt in een kringloop om de aarde gebracht. Met behulp van deze telescopen kan NASA zogenoemde gepolariseerde röntgenstralen onderzoeken.

De IXPE-sonde is voorzien van drie röntgentelescopen.

Gepolariseerde röntgenstraling bestaat uit elektromagnetische straling die altijd in één bepaalde richting beweegt. En deze straling komt vaak voor in de buurt van zwarte gaten, neutronensterren en pulsars.

Kostbare informatie

Volgens NASA zal de informatie die IXPE verzamelt helpen om te verklaren hoe deze extreem zware objecten hun omgeving beïnvloeden.

De IXPE is uitgekozen uit drie verschillende projecten die allemaal tot doel hebben om deze onzichtbare ruimtefenomenen te bestuderen.

De kosten van dit ambitieuze project komen uit op 188 miljoen dollar, bijna 180 miljoen euro.