Zwart gat maakt muziek
Zwart gat

Als zwarte gaten botsen, staan ze gravitatiegolven af die onderzoekers kunnen omzetten in geluid.

© NASA

Onderzoekers veranderen zwart gat in een piano

Vergeet je gitaar. Als je echt indruk wilt maken op je vrienden, dan speel je een nummer op een zwart gat. Een groep Amerikaanse natuurkundigen en muziekwetenschappers hebben een heel nieuw muziekinstrument ontwikkeld op basis van de tonen van de massiefste objecten in het heelal.

3 april 2018 door Christian Juul

Een zwart gat is normaal volkomen stil. Maar als het botst met een ander zwart gat, zendt het zogeheten gravitatiegolven uit.

Gravitatiegolven werden voor het eerst gemeten in 2015 – en de kosmische rimpelingen bleken dezelfde frequentie te hebben als de geluiden die het menselijk oor kan opvangen.

Hier kun je het geluid horen van twee zwarte gaten die botsen:

Zwart gat wordt instrument

Na die opzienbarende ontdekking ontwikkelden de wetenschapper Mark Ballora en zijn collega’s een digitale piano waarop je muziek kunt maken met de tonen van een zwart gat.

Ze gebruikten metingen van gravitatiegolven en theoretische berekeningen om het geluid te bepalen van 88 verschillende tonen van zwarte gaten. Die tonen verdeelden ze over de toetsen van de piano.

Het doel van het project is onder meer het begrip van gravitatiegolven te vergroten – hun fysieke eigenschappen zijn makkelijker uit te drukken met behulp van geluid dan in beelden.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Oerknal en oceanen maken ook muziek

De tonen van zwarte gaten zijn het nieuwste project van Mark Ballora.

Eerder heeft hij muziek gemaakt op grond van wetenschappelijke metingen van zeetemperaturen, migratie van dieren en de achtergrondstraling van de oerknal.

Hier kun je het geluid van de straling van de oerknal horen:

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld