weer zwaartekrachtgolven

Astronomen ontdekken zwaartekrachtgolven pas voor tweede keer

Einstein voorspelde ze 100 jaar geleden, maar nu pas nemen astronomen de naweeën van botsingen van zwarte gaten waar: zwaartekrachtgolven.

17 juni 2016 door Karine Kirkebæk

100 jaar lang waren zwaartekrachtgolven in raadselen gehuld, maar nu zijn ze voor de tweede keer getraceerd.

In 1915 voorspelde Albert Einstein het bestaan van zwaartekrachtgolven op basis van zijn theorieën. En in september 2015 mat een international wetenschapsteam de eerste zwaartekrachtgolven van een botsing tussen twee zwarte gaten.

Australiërs sporen golven opnieuw op

Nu hebben Australische astronomen bekendgemaakt dat ze deze prestatie herhaald hebben. Dat schrijft ScienceAlert.

De wetenschappers traceerden zwaartekrachtgolven van een hevige botsing tussen twee zwarte gaten, die 14 keer zo groot als onze zon zijn.

De astronomen kwamen de golven op het spoor met behulp van twee Amerikaanse detectoren, zogeheten LIGO's (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Wat zijn zwaartekrachtgolven?

Als twee zwarte gaten op elkaar botsen, ontstaan er naschokken, die zich als ringen in het water door het heelal verspreiden. Deze naschokken worden zwaartekrachtgolven genoemd.

De trillingen die zich door het heelal voortplanten zijn vrij bescheiden, maar ze zijn een goudmijn voor astronomen, want zwaartekrachtgolven kunnen ons veel leren over zwarte gaten en het begin van het heelal.

Golven bieden kijkje in het verleden

Zwaartekrachtgolven vormen een soort tijdmachine waarmee wetenschappers in het verre verleden kunnen kijken.

In september werd een botsing op 1,3 miljard lichtjaar afstand gemeten.

Ter vergelijking: de afstand tussen de zon en de dwergplaneet Pluto aan de rand van het zonnestelsel is nog geen duizendste deel van een lichtjaar.