De totale zonsverduistering van 1970 was te zien vanuit het permanente observatorium van NASA – voor de allereerste keer.

NASA viert de zonsverduistering van de eeuw

Nu de spectaculaire zonsverduistering van deze zomer voor de deur staat, viert NASA een vergelijkbare gebeurtenis, die bijna 50 jaar geleden plaatsvond en bekend werd als de ‘zonsverduistering van de eeuw’.

15 maart 2017 door Nanna Vium

Wetenschappers en astronomieliefhebbers van over de hele wereld kijken uit naar een van de spectaculairste voorstellingen die de natuur te bieden heeft: de totale zonsverduistering die in augustus 2017 in de VS te zien is.

Dat doet ook het ruimtevaartagentschap NASA, dat in de aanloop naar de komende zonsverduistering in de archieven is gedoken en foto’s en video’s heeft opgeduikeld van wat bij sommigen bekendstaat als de ‘zonsverduistering van de eeuw’.

De totale zonsverduistering die de VS meemaakte op 7 maart 1970.

In de video zie je de zonsverduistering van 7 maart 1970, die werd verslagen door CBS News.

Up close and personal met de verduistering

De verduistering was niet alleen bijzonder omdat hij langs de hele Amerikaanse oostkust te zien was, maar ook omdat het de eerste keer was dat het traject van een totale zonsverduistering precies over een permanent observatorium liep, het Wallops Station van NASA, dat tegenwoordig Wallops Flight Facility heet.

Daardoor hadden NASA en een aantal andere onderzoeksinstituten een unieke kans om het spectaculaire astronomische verschijnsel van heel nabij te onderzoeken – voordat, tijdens en nadat de maan voor de zon schoof.

Wel 32 raketsondes vertrokken vanaf het Wallops Station om de zonsverduistering van dichtbij te onderzoeken.

Zo'n 12.000 à 14.000 mensen begaven zich naar de Amerikaanse oostkust om de spectaculaire zonsverduistering en de lancering van de raketsondes te zien.