solar system_solar system theme

Zonnestelsel: zwaartekracht heeft de macht

Wist je dat het zonnestelsel 4,6 miljard jaar oud is? En dat er er maar een van miljoenen zonnestelsels is? Hier vind je meer leuke weetjes over het zonnestelsel.

5 mei 2014 door Lone Djernis Olsen

Het zonnestelsel

Ons zonnestelsel bestaat uit de zon, de acht planeten die eromheen draaien en duizenden manen, dwergplaneten, planetoïden en kometen.

Het zonnestelsel ontstond 4,6 miljard jaar geleden. Op dat moment werd de zon als ster geboren in het heelal, en rond de jonge zon draaide een schijf van gas en stof. Het materiaal in die wolk trok zich samen in steeds grotere conglomeraties, die uitgroeiden tot de acht planeten van het zonnestelsel.

Zonnestelsel kent twee soorten planeten

De planeten in het zonnestelsel worden verdeeld in de binnenplaneten, Mercurius, Venus, aarde en Mars, en de buitenplaneten, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. De binnenplaneten, waaronder dus de aarde, bestaan uit gesteente, en de buitenplaneten bestaan uit gas en hebben geen vast oppervlak.

Lees meer over planeten in het zonnestelsel.

Planetoïden delen het zonnestelsel in tweeën

Tussen de binnenplaneten en de buitenplaneten ligt de planetoïdegordel, een lint van planetoïden die om de zon draaien. Planetoïden zijn rotsblokken in allerlei vormen en maten, van een zandkorrel tot een lichaam zo groot als een dwergplaneet.

Kuipergordel zit vol kometen

Rond om het zonnestelsel bevindt zich een gordel van kometen: brokken stof en ijs die overbleven toen de planeten waren gevormd. De brokken vormen de Kuipergordel. Soms wordt een komeet het binnenste zonnestelsel in geslingerd, en als die dicht bij de zon komt, begint hij te smelten. Daardoor krijgt de kkomeet een staart, die we vanaf de aarde kunnen zien.

Zwaartekracht heeft de macht in het zonnestelsel

De zwaartekracht stuurt alle bewegingen in het zonnestelsel aan. De zon is veel groter dan alle planeten bij elkaar, en zijn zwaartekracht houdt de planeten vast in hun baan om de zon. Op dezelfde manier houdt de zwaartekracht van de aarde de maan vast in zijn baan om de aarde.

Een van de miljoenen zonnestelsels

Er zijn nog veel meer zonnestelsels in het heelal. In 1995 ontdekten astronomen de eerste planeet die om een andere ster draait dan onze zon. Sindsdien zijn er meer dan duizend exoplaneten gevonden, en volgens de astronomen zijn er nog veel meer.

Feiten over het zonnestelsel