Solen truer missioner til Mars

Zon bedreigt Marsmissie

NASA en het particuliere bedrijf Mars One willen mensen naar Mars brengen. Maar uit nieuwe berekeningen blijkt dat de zon wel eens roet in het eten zou kunnen gooien.

6 januari 2015 door Anne Lykke

Wetenschappers van de University of New Hampshire waarschuwen in een artikel voor de bedreiging die de zon vormt voor toekomstige bemande ruimtereizen – bijvoorbeeld naar Mars.

Meerdere organisaties zijn van plan mensen naar Mars te brengen, waaronder NASA en het particuliere bedrijf Mars One.

Een reis naar Mars duurt een paar maanden, en in die tijd worden de astronauten niet beschermd door het magnetisch veld of de atmosfeer van de aarde. In de ruimte is de mens blootgesteld aan de zon, en dat zou wel eens tot meer problemen kunnen leiden dan gedacht.

Zonnewind beschermt astronauten

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de activiteit van de zon op een ongebruikelijk laag niveau ligt en in de toekomst waarschijnlijk nog verder zal afnemen. Dit houdt in dat de zonnewinden zwakker worden. De afgelopen 100 jaar is de zonneactiviteit niet zo laag geweest als op dit moment.

Eerder voorkwamen hevige zonnewinden dat schadelijke kosmische straling het binnenste zonnestelsel kon bereiken. Maar als de zonnewind gaat liggen, worden planeten als Mars blootgesteld aan meer gevaarlijke straling.

Terwijl de aarde beschermd wordt door zijn atmosfeer en magnetisch veld, worden astronauten in de ruimte gebombardeerd met straling van de zon – zowel radioactieve als elektromagnetische straling.

Mensen op Mars staan bloot aan gevaarlijke zonnestraling

Een vlucht naar Mars duurt ruim een half jaar met de bestaande ruimteveren, en met het huidige stralingsniveau van de zon kunnen astronauten maar 8 tot 10 maanden in de ruimte blijven. Tijdens een retourtje Mars van ruim een jaar lopen ze dan ook een groot risico op stralingsziekte.

Terwijl NASA inzet op een retourvlucht naar Mars, biedt Mars One zijn astronauten slechts een enkeltje aan.

De Mars One-astronauten worden niet blootgesteld aan een dodelijke dosis straling tijdens de reis. Desondanks zullen ze, ook als ze maatregelen nemen om zich te beschermen, gedurende de rest van hun leven op Mars gevolgen ondervinden van de straling.

Ruimtereizen worden korter

De zonneactiviteit neemt af, waardoor de hoeveelheid schadelijke straling toeneemt. De tijd die de mens in de ruimte kan doorbrengen zonder ziek te worden van de straling wordt korter – volgens berekeningen wel 25%.

NU: 300 DAGEN Een vrouw van 30 jaar kan op dit moment 300 dagen in de ruimte verblijven.

IN DE TOEKOMST: 240 DAGEN In de toekomst kan de vrouw 20% minder tijd in de ruimte doobrengen, dat wil zeggen slechts acht maanden.