Een sonde die ongeveer even groot is als een auto, moet in een baan om de zon worden gebracht – ongeveer 6,5 miljoen kilometer boven het oppervlak.

© NASA/Johns Hopkins

NASA organiseert spoedbijeenkomst voor de pers: ze gaan naar de zon

Woensdagmiddag presenteert NASA de details van een nieuwe ruimtemissie die de mensheid heel dicht bij de zon moet brengen.

31 mei 2017 door Nanna Vium

Op dit moment is NASA druk bezig met een nieuwe missie. De organisatie wil met een ruimtesonde de atmosfeer van de zon binnendringen.

Dat schrijft het ruimte-agentschap in een persbericht.

De details van de missie worden bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst die op woensdag, om 17.00 uur Nederlandse tijd, wordt gehouden aan de University of Chicago.

Je kunt de persbijeenkomst volgen via het kanaal van NASA.

Intense hitte moet worden getrotseerd

Meer informatie over de Solar Probe Plus vind je in deze video.

De missie, die de naam Solar Probe Plus heeft gekregen, begint in de zomer van 2018. Dan lanceert NASA de sonde die zeven jaar lang op 6,5 miljoen kilometer hoogte in een baan om de zon zal draaien.

Zo dicht bij onze ster zijn we nog nooit geweest. Dit betekent natuurlijk dat het ruimtevaartuig een intense hitte en straling moet kunnen trotseren.

Volg het aftellen en lees meer over deze gloeiend hete missie.

Onderzoekt allesvernietigende stormen

Met de Solar Probe Plus wil NASA de buitenste atmosfeer van de zon onderzoeken en een aantal eeuwenoude natuurkundige mysteries oplossen.

Tegelijkertijd hopen wetenschappers dat ze met deze sonde meer te weten kunnen komen over de zonnestormen die het magneetveld van de aarde kunnen verstoren en onze satellieten, elektriciteitsnetten en communicatiesystemen kunnen lamleggen.