Zon top

NASA heeft het raadsel van de zon mogelijk opgelost

Dankzij beelden van de satelliet IRIS is NASA dicht bij het antwoord op een van de oudste vragen over de zon: waarom het in de atmosfeer honderden malen warmer is dan aan het oppervlak.

13 december 2016 door Nanna Vium

Als je bij een kampvuur staat en begint te zweten, lijkt het logisch dat je een paar stappen terug doet, omdat het daar iets koeler is.

Rond de zon werkt het echter anders.

De buitenste atmosfeer van de zon, de corona, is namelijk zo'n 500 keer warmer dan het oppervlak, waar het 'slechts' rond de 5500 °C is.

Dit temperatuurverschil is een raadsel, dat wetenschappers al hoofdbrekens bezorgt sinds het in de jaren 1940 werd ontdekt.

Dankzij de satelliet IRIS van NASA lijkt de oplossing nu nabij.

Satelliet verkent zonneatmosfeer

In deze video leer je meer over een van de oudste raadsels van de zon.

IRIS, Interface Region Imaging Spectrograph, werd in juni 2013 gelanceerd om de corona van de zon en de complexe processen die zich rond het oppervlak van de zon afspelen, te verkennen.

Uit uv-beelden van de satelliet blijkt nu dat de hoge temperatuur in de corona waarschijnlijk wordt veroorzaakt door hittebommen, afkomstig van de vele chaotische magnetische velden van de zon.

Magnetische velden creëren hittebommen

'We konden zien hoe heet materiaal omhoog en omlaag schoot in de magnetische velden onder in de corona,' aldus onderzoeksleider Paola Testa van het Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics. De conclusies komen overeen met eerdere modellen uit Oslo, die ook aangaven dat de magnetische velden hittebommen veroorzaken.

De onderzoekers benadrukken echter dat er andere mechanismen in het spel kunnen zijn. Desondanks kan de nieuwe ontdekking een belangrijk stukje vormen in een astrofysische puzzel van meer dan 60 jaar oud.